چگونه ورم بعد از رینوپلاستی را کاهش دهیم؟

تورم پس از هرگونه جراحی اجتناب ناپذیر است و جراحی بینی نیز از این قاعده مستثنی نیست. جراحی رینوپلاستی؛ جراحی است که باعث تغییر شکل بینی می شود و این تغییر برای هر فردی متفاوت است. جراحی رینوپلاستی؛ معمولاً برای تغییر ظاهر بینی و یا بهبود تنفس انجام می شود. رفع ورم بعد از رینوپلاستی یکی از کارهایی است که میزان رضایت از نتیجه را دو چندان می کند.

مقدمه:

برای دستیابی به نتیجه مطلوب، برخی از جراحی های بینی شامل شکستگی یا تغییر استخوان های بینی در حین عمل جراحی است. روش هایی که شامل دستکاری استخوان می شود منجر به تورم می شود که می تواند چند هفته یا گاهی بیشتر طول بکشد. مهم است که دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود را به دقت دنبال کنید و اقدامات لازم برای کاهش تورم را انجام دهید.

پیروی از دستورالعمل های قبل از جراحی رینوپلاستی برای کاهش تورم:

دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود را دنبال کنید. جراح دستورالعمل های خاصی را به شما ارائه می دهد که از دو هفته قبل از جراحی شروع می شود. برخی از این دستورالعمل ها شیوه هایی ایمن برای جلوگیری از حوادث ناخواسته پزشکی در طول و بعد از جراحی شما است. دستورالعمل های دیگر به بدن شما کمک می کند تا برای جراحی و روند بهبودی پس از آن آماده شود.
هر جراحی ، نتیجه اس برای هر بیمار متفاوت است. تورم ایجاد شده به متغیرهای زیادی بستگی دارد پس به دستورالعمل های ارائه شده توسط جراح خود برای کاهش تورم توجه کنید.

دو هفته قبل از عمل باید  اقدام به ایجاد یک سری تغییرات کنید.

در مورد تغییراتی که باید در داروهای خود ایجاد کنید، پزشک شما کاملا برای شما توضیح خواهند داد. در مورد تمامی دروهایی که مصرف می کنید و تاریخچه پزشکی خود کاملا با متخصص خود صادق باشید. برخی از داروها می توانند تغییراتی ایجاد کنند که ممکن است منجر به مشکلات حین جراحی و مشکلات بعد از عمل شود، مانند تورم اضافی و طولانی مدت.
این دوهفته برای تغییر در داروهای شما زمانی مناسبی است تا عوارض و علائم آن ها از بدنتان خارج شوند.

با پزشک (های) خود همکاری کنید.

حداقل 30 روز قبل از عمل جراحی رینوپلاستی؛ لیست کاملی از داروهای خود، از جمله مکمل های گیاهی و داروهای بدون نسخه را در اختیار جراح خود قرار دهید. زمان می برد تا پزشکان شما با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و داروهایی را که می توانید از قبل متوقف کنید و داروهایی که به هیچ عنوان نباید آنها را متوقف کنید تعیین کنند.
هرگز بدون مشورت با پزشک داروهای تجویزی خود را متوقف یا تنظیم نکنید.
با پزشک یا متخصص خود برنامه ریزی کنید. بسیاری از عوامل برای متوقف کردن دارو به کاهش تدریجی نیاز دارند.
برخی داروهای تجویز شده نباید به هیچ عنوان متوقف شده یا دوز آنها کم و زیاد شود. این مقدارها را پزشک بیماری مخصوص شما(اگر بیماری دارید) و جراح بینی باید تعیین کنند. جراح خود را از داروهای مورد نیاز برای ادامه مصرف منظم، از جمله روز جراحی مطلع کنید.

داروهای بدون نسخه (OTC) را متوقف کنید.

جراح شما می داند که آیا می توانید برخی از داروها مانند استامینوفن را ادامه دهید یا خیر.

دو هفته قبل از جراحی داروهای ضد التهابی OTC مانند ایبوپروفن ، ناپروکسن و آسپرین باید قطع شوند.این گروه از داروها می توانند منجر به خونریزی اضافی شوند که باعث تورم بیشتر می شود.

برای توقف همه مکمل های گیاهی برنامه ریزی کنید.

مصرف مکمل های گیاهی خود را متوقف کنید؛ باید دو تا سه هفته قبل از عمل جراحی قطع شود. شاید بهتر باشد برای قطع مصرف هر چیزی که محصول گیاهی یا مکمل است ، برنامه ریزی کنید. جراح شما دقیقاً نحوه ادامه کار را به شما می گوید.
برخی از محصولات گیاهی می توانند با بیهوشی تداخل داشته باشند و برخی دیگر می توانند خونریزی و تورم را پس از عمل افزایش دهند.

برنامه ای برای توقف محصولات حاوی امگا 3 و 6 موجود در مکمل های روغن ماهی ، دانه کتان ، افدره ، ما هوانگ ، تب ، گلدنیس ، سیر ، جینسنگ ، زنجبیل ، شیرین بیان ، سنبل الطیب و … داشته باشید. در مورد همه مکمل های گیاهی خود با جراح خود صحبت کنید.

رژیم غذایی سالم داشته باشید.

رژیم غذایی سالم باعث بهبود و کاهش تورم می شود. این بدان معناست که شما باید تا حد ممکن این مرحله را دنبال کنید و آن را در کل فرایند بهبودی پس از عمل ادامه دهید.

  • میوه ها و سبزیجاتی را که دارای فیبر بالا هستند مانند: نخود، عدس، کنگر فرنگی، جوانه بروکسل، لوبیا لیما و لوبیا سیاه که بهتر است آن ها را در برنماه غذایی خود بگنجانید.
    غذاهای سرشار از فیبر از یبوست جلوگیری می کند. داروهای ضد درد ارائه شده برای درد جراحی اغلب باعث یبوست می شوند. فشار ناشی از یبوست می تواند منجر به خونریزی در محل جراحی و تورم اضافی شود.
  • مصرف سدیم خود را کاهش دهید تا تورم بعد از عمل کاهش یابد.
  • خوردن آب زیاد این تورم را می تواند کم کند.
  • سیگار را ترک کنید و از الکل اجتناب کنید. اگر سیگاری هستید ، چند هفته قبل از عمل باید سیگار را ترک کنید؛ زیرا روند بهبودی در افرادی که سیگار می کشند کند می شود. سیگار کشیدن همچنین خطر ابتلا به عفونت را افزایش می دهد.
  • از خوردن نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. از آنجا که الکل خون را رقیق می کند ، حداقل پنج روز قبل از عمل از نوشیدن الکل خودداری کنید.

منتظر کبودی و تورم باشید.

از آنجایی که بینی شما تحت عمل جراحی قرار گرفته است بنابراین برخی تورم و کبودی ها طبیعی است. هر شخص و جراحی متفاوت است؛ بنابراین میزان کبودی و تورم متفاوت خواهد بود.
تورم حدود دو هفته طول می کشد. این بهترین زمان برای انجام اقدامات برای کاهش تورم است زیرا بافت ها در حال بهبود هستند.
ممکن است سال ها طول بکشد تا تورم داخل بینی به طور کامل برطرف شود ، اما در عرض دو تا سه هفته ، آشنایان معمولی شما نمی توانند به شما بگویند که هیچ نوع جراحی صورت انجام داده اید.
کبودی اغلب در زیر چشم ایجاد می شود ، که می توانید در هفته اول انتظار داشته باشید.

کمپرس سرد بگذارید.

به محض بازگشت به خانه در روز جراحی ، کمپرس سرد را به ناحیه اطراف بینی خود بمالید. کمپرس سرد را در اطراف چشم ها ، روی چشم ها، روی پیشانی و گونه ها و ناحیه اطراف بینی خود قرار دهید. از قرار دادن یخ به صورت مستقیم روی بینی خود اجتناب کنید.

در چند روز اول پس از جراحی تا آنجا که ممکن است کمپرس سرد را اعمال کنید.
بیشترین تورم در روز سوم پس از عمل رخ می دهد.ادامه روند کمپرس می تواند میزان تورم روز سوم را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.
بسته های یخ را مستقیماً روی بینی خود قرار ندهید. اگر کیسه های یخ در بالای بینی شما قرار گیرند ، فشار ناخواسته ایجاد می کنند.
برخی توصیه می کنند از کیسه های سبزیجات یخ زده ، یخ خرد شده در یک کیسه یا بسته های یخ استفاده کنید. قبل از قرار دادن روی ناحیه، از یک پارچه یا حوله برای پیچاندن هر نوع استفاده از سرما استفاده کنید. زیرا سرمای بالا می تواند پئست شما را بسوزاند.

سر خود را بالا نگه دارید.

مهم این است که همیشه سر خود را بالاتر از قلب خود قرار دهید، از جمله هنگام استراحت و خواب. همچنین از خم شدن خودداری کنید. این امر در کاهش میزان تورم ایجاد شده مهم است.

  • ممکن است پیدا کردن یک موقعیت خواب راحت دشوار باشد زیرا باید سر خود را بالا نگه دارید.
  • سعی کنید شب ها از سه بالش زیر سر خود استفاده کنید. مطمئن شوید که به اندازه کافی تکیه داده اید و بالش ها را بالا و پایین نمی کنید.
  • حداقل دو هفته بعد از عمل در یک تخت بخوابید.
  • بالا نگه داشتن سر نیز به معنای عدم خم شدن در دو هفته اول بعد از عمل است.
  • عدم خم شدن نیز شامل بلند کردن وزنه نمی شود. این می تواند تورم شما را بدتر کند و فشار ممکن است فشار خون شما را افزایش دهد که می تواند باعث شروع دوباره خونریزی در ناحیه شود.

 

پانسمان ها را به حال خود بگذارید.

نوار ، آتل و بسته بندی بینی احتمالاً احساس ناراحتی می کنند. اینها دقیقاً توسط جراح شما قرار داده شده اند و برای بهبود و کاهش تورم وجود دارد. حتی اگر آنها احساس ناراحتی کنند ، بهترین راه شما برای کاهش تورم است. پس آن ها را دستکاری نکنید.

جراح شما پانسمان و آتل را پس از حدود یک هفته خارج می کند. او ممکن است آتل را جایگزین کند تا به کاهش تورم کمک کند.
پانسمان خود را دقیقاً طبق دستور تغییر دهید. پانسمان و آتل را در جای خود بگذارید تا تورم کاهش یابد.

ممکن است جراح شما یک باند اضافی در انتهای بینی شما قرار داده تا مایعات و خون را هنگام تخلیه زخم جمع کند. تخلیه به کاهش تورم کمک می کند.

پیاده روی کنید.

ممکن است حس و حال چندانی برای حرکت و راه رفتن نداشته باشید، اما بلند شدن و حرکت ملایم می تواند تورم را کاهش دهد.
هرچه زودتر بتوانید راه رفتن را شروع کنید بهتر است. پیاده روی از تشکیل لخته های خون جلوگیری کرده و تورم را کاهش می دهد.
تا زمانی که جراح شما اجازه نداده است، تمرینات ورزشی خود را از سر نگیرید.

 

داروهای تجویز شده را طبق دستور مصرف کنید.

دستورالعمل های جراح خود را در مورد داروهای ارائه شده برای تسکین درد و تورم دنبال کنید. هیچ دارویی را بدون توصیه جراح خود مصرف نکنید.
داروهای تجویزی اصلی خود را طبق دستور جراح و پزشک یا متخصص معمولی خود از سر بگیرید.
مهم است که به تدریج دوز برخی از داروهای تجویزی را افزایش دهید تا به دوز تجویز شده بازگردید.
داروهای گیاهی و OTC خود را تنها در صورت تجویز جراح خود، از سر بگیرید. برخی از عوامل هنوز می توانند در تورم یا خونریزی نقش داشته باشند. بر اساس دستورالعمل های جراح ، ممکن است لازم باشد دو تا چهار هفته طوئل بکشد تا بوتناید داروهای سایق خود را از سر بگیرید.

از وارد آوردن فشار غیر ضروری به بینی خودداری کنید.

فشار ناگهانی ، برخورد بینی و یا وارد آوردن نیرو به ناحیه آسیب دیده می تواند تورم بیشتری ایجاد کند و ممکن است روند بهبودی را مختل کند.

  • دم و بازدم را با بینی خود تا مدتی انجام ندهید. شما فشار اضافی را در مجاری بینی خود احساس خواهید کرد، اما نیروی
  • دمیدن بینی می تواند به بخیه ها ، بافت ها آسیب برساند ، تورم بیشتری ایجاد کند و روند بهبود را طولانی کند.
  • از بو کشیدن اجباری مانند زمانی که احساس می کنید آبریزش بینی دارید خودداری کنید. این عمل باعث ایجاد فشاری می شود که می تواند باعث تورم شود ، محل قرارگیری بانداژ را تغییر داده و در بهبودی اختلال ایجاد کند.
  • سعی کنید عطسه نکنید. اگر باید عطسه کنید ، سعی کنید فشار را مانند سرفه از دهان خارج کنید.
  • حتی خندیدن و لبخند زدن بیش از حد می تواند باعث تغییر وضعیت ماهیچه ها و رباط هایی شود که بینی شما را حمایت می کند و فشار بیشتری به محل جراحی شما وارد می کند.

 

صبور باشید.

تورم جزئی ممکن است هنوز بیش از یک سال پس از عمل وجود داشته باشد. تورم قابل مشاهده ظرف چند هفته از بین می رود، اما ممکن است چندین ماه یا بیشتر طول بکشد تا تمام تورم به طور کامل برطرف شود.
شفا در افراد مختلف و نوع جراحی انجام شده متفاوت است. به عنوان مثال ، جراحی های بینی تجدید نظر شده اغلب تورم طولانی تری دارند.
اکثر روش های جراحی بینی شامل تغییرات کوچکی هستند. اغلب آنقدر کوچک هستند که بر حسب میلی متر اندازه گیری می شوند.
این امکان وجود دارد که شما نتایجی را که پیش بینی کرده اید مشاهده نکنید و ممکن است جراحی بینی دیگری را در نظر بگیرید.
در برخی از بافت های داخلی تا 18 ماه طول می کشد تا تورم به طور کامل فروکش کند. سایر قسمت های بینی شما ممکن است تا یک سال یا بیشتر پس از عمل اخیر شما تغییر کرده و تنظیم شوند.
به همین دلایل ، اکثر جراحان حداقل یک سال بعد از آخرین جراحی بینی ، جراحی بینی دوم را انجام نمی دهند.

از ضد آفتاب استفاده کنید.

  • همیشه از پوست خود در برابر اشعه های مضر خورشید با استفاده از کرم ضدآفتاب مناسب محافظت کنید.
  • از کرم ضد آفتاب با طیف وسیع استفاده کنید که در برابر اشعه UVA  محافظت می کند و SPF 30 یا بالاتر دارد.
  • از کلاه لبه ای پهن یا روکش استفاده کنید که صورت شما را سایه می زند.

از اعمال فشار خودداری کنید.

حداقل تا چهار هفته پس از عمل ، اقدامات لازم را انجام دهید تا از وارد آمدن هر گونه فشاری به بینی خود جلوگیری کنید. بسته به وسعت عمل جراحی ، ممکن است جراح شما مدت زمان بیشتری درخواست کند.
در این مدت از عینک یا عینک آفتابی استفاده نکنید زیرا به بینی شما فشار می آورد.
اگر باید از عینک استفاده کنید ، اقدامات لازم را برای جلوگیری از هرگونه فشار از طریق عینک انجام دهید.

به لباس خود توجه کنید.

سعی کنید حداقل چهار هفته از پوشیدن لباس هایی که روی سر شما کشیده می شود ،یا یقه بسته است، اجتناب کنید.
پیراهن ها یا بلوزهایی را انتخاب کنید که قسمت جلویی آن را خودتان ببندید، یا لباس هایی بپوشید که بتوانید راحت بپوشید..

با احتیاط ورزش کنید.

  • اگر برنامه معمول شما شامل فعالیت های شدید است که می تواند به بینی شما فشار وارد کند ، رژیم ورزشی خود را با ایجاد یک سری تغییرات ادامه دهید. حتی اگر شما ممکن است در مورد آن فکر نکنید؛ برخی از انواع ورزش که شامل حرکت بالا و پایین می شود می تواند باعث آسیب بافت های بینی شما شود یا به طور دلخواه بهبود نیابد.
  • از انجام کارهای معمول مانند دویدن بپرهیزید. قطعاً از هرگونه فعالیت یا ورزشی که می تواند منجر به ضربه به صورت شود ، مانند فوتبال ، والیبال و بسکتبال خودداری کنید.
  • فقط در تمرینات کم فشار شرکت کنید و از تمرین های با شدت بالا مانند ایروبیک اجتناب کنید.
  • یوگا و تمرینات کششی گزینه های خوبی هستند ، اما از هر موقعیتی که نیاز به خم شدن داشته باشد یا سر خود را در زاویه پایین قرار دهید ، اجتناب کنید. این می تواند باعث ایجاد فشار اضافی در ناحیه شود و ممکن است در بهبود اختلال ایجاد کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *