انجام رینوپلاستی بدون جراحی:

رینوپلاستی (RIE-no-plas-tee)؛ در کشور ما ایران دارای طرفداران بسیاری در سطح جهان است که بسیاری از افراد علاقه ای زیادی به داشتن بینی های کوچک و زیبا دارند. رینوپلاستی؛ یک نوع جراحی برای بینی است که با حفظ تمام عملکردهای بینی با عث زیبایی آن می شود.

مقدمه: 

یکی از دلایل شایع پزشکی جراحی بینی مشکل تنفس از طریق بینی است. انسداد بینی می تواند باعث مشکلاتی در ورزش شود، خواب را مختل کند، میزان خروپف را افزایش دهد یا در فعالیت های دیگر اختلال ایجاد کند. اگر درمان های دارویی  با شکست مواجه شوند، جراحی می تواند راه حل خوبی باشد. جراحی بینی که به دلایل پزشکی مانند این موارد انجام می شود اغلب تحت پوشش بیمه درمانی قرار می گیرد.

چه زمان عمل رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی لازم می شود؟

جراحی بینی متناسب با مشکل زمینه ای است. اگر تیغه – دیواره خط میانی غضروف که دو طرف راست و چپ بینی را تقسیم می کند – انحراف داشته باشد؛ پس سپتوپلاستی به تنهایی می تواند مشکل را برطرف کند. با این حال، هنگامی که انحراف تیغه بینی شدیدتر است یا در نزدیکی مناطق حساس حمایتی بینی رخ می دهد؛ برای اطمینان از تنفس مناسب و شکل بینی به جراحی بینی نیاز است. جراحی بینی (که سپتورینوپلاستی نیز نامیده می شود) ناهنجاری تیغه بینی را برطرف می کند و با استفاده از پیوندهای غضروف راهبردی ، ناحیه های تنفسی کلیدی بینی را تقویت می کند.

کاربرد رینوپلاستی در چیست؟

رینوپلاستی برای از بین بردن برخی نواقص که در بینی یا به عبارتی در ظاهر بینی وجود دارد یا برخی مشکلات تنفسی یا عملکردی انجام می شود. این مشکلات بینی ممکن است در اثر شکستگی، ضرب دیدگی، به صورت مادر زادی یا ژنتیکی باشد که با استفاده از رینوپلاستی از بین می رود. بهتر است این عمل توسط یک پزشک متخصص انجام شود تا نواقصی که در بینی فرد وجود دارد به حداقل مقدار خود برسد. در هر صورت ما در مرکز زیبایی اسپرت بیوتی سنتر صادقیه قصد داریم تا بهتر نفس بکشید و زیباتر به نظر برسید.

نحوه ی انجام رینوپلاستی چگونه است؟

رینوپلاستی؛ اساساً یک عمل جراحی برای تغییر ساختاری بینی است، که می‌تواند برای بهبود عملکرد یا زیبایی بینی انجام شود. رینوپلاستی برای بهبود عملکرد بینی که به آن ترمیم مجرای بینی هم گفته می‌شود، عبارت است از صاف کردن غضروف و استخوان تقسیم کننده داخل بینی (تیغه) جهت بهبود تنفس و رفع گرفتگی بینی و همچنین صاف کردن دیواره‌های کناری بینی. رینوپلاستی زیبایی هم عبارت است از تغییر ساختمان بیرونی بینی برای بهبود تعادل و ظاهر چهره.

رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود ، به این معنی که لازم نیست شب را در بیمارستان بمانید.

بیهوشی عمومی: 

با بیهوشی عمومی ، شما در طول عمل می خوابید.

بیهوشی موضعی: 

  • شما آرام می شوید و بینی شما بی حس می شود بنابراین شما آرام هستید و نمی توانید درد را احساس کنید.
  • در حین عمل ، جراح در سوراخ های بینی بریدگی ایجاد می کند. در موارد دشوارتر ، جراح ممکن است برش هایی را در سطح بینی ایجاد کند. سپس جراح استخوان داخلی و غضروف را تغییر شکل می دهد تا ظاهر دلپذیری را ایجاد کند.
  • در مواردی که یک بیمار برای اولین بار از عمل جراحی برای تغییر ساختار بینی‌ اش استفاده می‌کند (رینوپلاستی اولیه) احتمال موفقیت‌آمیز بودن عمل بیشتر است. زمانی می‌توان از یک رینوپلاستی ثانویه استفاده کرد که برای اصلاح ظاهر بینی یا بهبود بیشتر تنفس به یک عمل جراحی اضافی نیاز باشد. این روش هیچ ربطی به سن و سال ندارد. 
  • رینوپلاستی را می توان به دو روش باز یا بسته انجام داد که انتخاب هر روش بر عهده ی پزشک و بر اساس شرایط بینی بیمار صورت می پذیرد. زیرا ظاهر بینی در هر فردی به شکلی است که نمی توان روش بسته را برای همه انجام داد. 

در روش باز  رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی:

شکافی بر روی فضای بین دو سوراخ بینی ایجاد می شود. و بعد از اتمام دوره نقاهت این شکاف به صورت خط کمرنگی دیده می شود.

در روش بسته رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی:

اما در روش بسته هیچ شکافی ایجاد نمی شود.

 

آماده شدن برای رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی :

همانطور که می دانید هر گونه عملی چه زیبایی و چه درمانی باید حتما همراه با مشور پزشک متخصص و انجام یک سری آزمایشات باشد؛ تا دکتر معالج بتواند با اطمینان خاطر از سلامت فرد مراجعه کننده؛ کار خود را به نحو احسن انجام دهد.

  • در رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی هم دقیقا باید قبل از هر کاری پزشک شما را معایه کرده و شما تمامی تاریخچه پزشکی خود و هر مشکلی که تا کنون داشته اید را برای او توضیح دهید.
  • جراج شما باید کامل از نزدیک جنس پوست شما و مدل فعلی بینی شما و مدلی که مد نظر دارید را ببیند و مطلع شود. 
  • شما باید دو هفته قبل و دو هفته بعد از عمل از مصرف مسکن های حاوی ایبوپروفن یا آسپرین خودداری کنید. این داروها روند لخته شدن خون را کند می کنند و می توانند باعث خونریزی بیشتر شما شوند.
  • به جراح خود اطلاع دهید که چه داروهای و مکمل هایی را که مصرف می کنید.

بعد از عمل رینوپلاستی تغییرات زیر در ظاهر بینی شما ایجاد می شود:

  • تغییر زاویه
  • تغییر اندازه
  • از بین رفتن برآمدگی موجود در آن
  • بهبود تنفس
  • باریک تر شدن بینی

به دلیل اینکه استخوان بینی در سن بلوغ به نهایت رشد خود رسیده است؛ بعد از عمل رینوپلاستی استخوان رشد دوباره نخواهد داشت. پس بهتر است قبل از سن رشد این عمل زیبایی انجام نگیرید. 

بعد از رینوپلاستی بینی بدون عمل جراحی چه انتظاراتی باید داشته باشیم؟

  • مرخصی یک هفته تا 10 روزه از محل کار خود بگیرید.
  • در مدت استراحت بر روی محل عمل یخ گذاشته و اطراف بینی را تمیز نگه دارید.
  • استفاده از داروهایی که پزشک معالج شما تجویز می کند سر ساعت. 
  • در دوره نقاهت، تنفس معمولی کمی با دشواری همراه است و این به دلیل وجود آتل ها در بینی است. این آتل ها کمک می کتد تا استخوان بینی صاف بماند. 
  • تورم در روز سوم به نهایت خود می رسد و به مرور زمان کاهش می یابد. 
  • در مواردی ممکن است زیر چشم ها هم کبود شوند. 
  • در طول هفته بعد از عمل، برای محافظت از بینی و کاهش تورم، یک گچ کوچک روی بینی شما زده می شود.
  • یک هفته پس از جراحی آتل و گچ در مطب برداشته می شود.
  • به سر کار برمی گردید و تمرینات قلبی مانند پیاده روی یا دویدن را از سر بگیرید.
  • شما باید به مدت شش هفته از ورزش هایی که امکان تماس و ضربه از اطراف را به همراه دارد( مانند فوتبال، بسکتبال و …)  اجتناب کنید. 
  • ظرف دو هفته پس از جراحی، می توانید به فعالیت ها و روال عادی زندگی خود بازگردید.

نکته مهم : 

به احتمال زیاد در ماه اول به سرعت بهبود می یابید؛ بهبود کامل ممکن است تا یک سال به طول انجامد. بیشتر تورم در ماه اول از بین می رود و همه تورم باید ظرف یک سال یا کمتر از بین برود.

مدت نقاهت در رینوپلاستی به چه صورت است؟

این روش در واقع یک عمل زیبایی است که کاملا واضح است که شما باید کاملا مراقبت های لازم را بعد از عمل به کار ببندید. دوره نقاهت در این عمل به مدت 10 تا 14 روز است و ممکن است تورم و کبودی را نیز دور چشمان خود ببینید. پس در طی این دوره منتظر ظاهر جالبی برای خود نباشید. تا 1 ماه هم قادر به انجام کارهای سنگین و یا ورزش نخواهید بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *